آموزش, دستگاه لیزر فایبر

حکاکی روی فلزات

ezgsssif 5 4c4384dd0a Recosdasdsavered
4.7/5 - (12 امتیاز)

فلز ، دسته ی از اجسام سخت است که برای حک برروی آن نیاز به نیروی زیادی هست.حکاکی برروی فلز نوعی چاپ به حساب می آید . این روش برای حک تصاویر ، حروف و کلمات استفاده میشود. تاریخچه ی این فن به ساخت و حک برروی اسلحه و زیورآلات در قرون وسطی ( سده پنجم تا پانزدهم میلادی ) برمیگردد.

انواع روش های حکاکی برروی فلز :

روش های مختلفی برای حکاکی برروی فلز وجود دارد، ما در این مقاله قصد داریم درباره 7 روش حکاکی برروی فلز با شما صحبت کنم ، تا پایان این مقاله همراه ما باشید:

دستگاه های لیزری :

اگر به دنبال بروز ترین و جدید ترین روش های حک برروی فلز هستید، بهترین انتخاب برای شما دستگاه های حکاکی لیزری میباشد.

میتوان دستگاه های حکاکی لیزری را به مدل های CO2 و YAG و FIBER تقسیم کرد.

دستگاه های CO2 برای حکاکی و برش غیرفلزات ، لیزر YAG برای دستگاه های جوش جواهرات و مهر سازی و دستگاه های لیزر FIBER برای حکاکی فلزات استفاده میشوند .

حکاکی فلزات با استفاده از دستگاه لیزر فایبر مزیت های زیادی دارد که از جمله آن میتواند این دستگاه میتوان به ماندگاری بالا ، سرعت بالا در حکاکی اشاره نمود.

1 ezgif.com gif maker10
2

FIBER :

دستگاه های لیزر فایبر در دو مدل پرتابل و میزدار قابل تهیه هستند، این دستگاه جایگزین خوبی برای دستگاه های حکاکی قدیم مانند دستگاه حک ضربه ای و دستگاه CNC هستند.

دستگاه های حکاکی ضربه ای :

حکاکی ضربه ای ، جهت حکاکی بر روی قطعات فلزی سبک مورد استفاده قرار میگیرند . این دستگاه توانایی حکاکی برروی برنج ، آلومینیم ، استیل ، مس و انواع فولاد را دارد.دستگاه های حکاکی ضربه ای  در بین صنوف مختلف با نام های مانند دستگاه حکاکی سوزنی ، حکاکی کوبشی نیز شناخته میشود. از مزایای این روش قیمت مناسب این دستگاه هست.

banner mac a dotpeen identification datamatrix
maschinen und loesungen

دستگاه CNC :

دستگاه CNC در واقع یک فرز صنعتی به حساب می آید که با استفاده از نرم افزار های کامپیوتری قابل کنترل است ، این نرم افزار ها باعث میشود دخالت نیرویی انسانی به حداقل برسد و با این دستگاه میتوان تمام طرح ها را بر روی فلز حکاکی کرد فقط کافی است از نرم افزار گرافیکی مناسب استفاده کنید. قابل ذکر است که دستگاه های CNC  نیاز به سوله های بزرگ دارند و قیمت این دستگاه نسبتا زیاد است.

حکاکی اسکرایب :

حک اسکرایب جایگزین حکاکی ضربه ای در عرصه صنعت به حساب می آید . در حکاکی اسکرایب مانند ضربه ای برخورد بر روی سطح فلز را با استفاده از سوزنی انجام میشود .از مزیت های این روش به صدای کمتر نسبت به حکاکی ضربه ای میتواند اشاره کرد.

100 75 tslot 0
wayne parrot engraver  sarah ainslie ipg and the goldsmiths centre 2018 2.jpg  1150x700 q85 crop smart subsampling 2 upscale

حکاکی پرسی :

حکاکی پرسی از قدیمی ترین روش های  به حساب می آید . این روش به علت سرعت نسبتا خوبی که دارد همچنان مورد استفاده قرار میگیرد، ولی از معایب این روش میتواند به ثابت بودن طرح ها حکاکی و فرسودگی بالا دستگاه اشاره کرد.

حکاکی الکتروشیمیایی:

روش حکاکی الکتروشیمیایی یکی از ارزان ترین و متفاوت ترین روش ها برای حکاکی برروی فلزات به شمار می آید. عمق حکاکی این روش از سه میکرون تا حداکثر صد پنجاه میکرون بسته به جنس فلز مد نظر شما میتوانند متفاوت باشد . این روش برروی تمامی فلزات اعم از آلومینیوم ، مس و تمامی آلیاژ ها و اجسام آبکاری شده قابلیت حکاکی دارد.

Untitled 1
03p roll die with character type

حکاکی رول مارکینگ:

مدل حکاکی رول مارکینگ یا نورد غلطکی یکی از روش های حکاکی برروی اجسام گرد به شمار می آید. با استفاده از دستگاه رول مارکینگ میتواند برروی فلنج حکاکی انجام داد.

برای خرید دستگاه مناسب برای حکاکی برروی فلزات باید نکات زیر را مدنظر قرار داد:

  • فضای مورد نیاز دستگاه.
  • هزینه های نگهداری و استهلاک دستگاه
  • مقدار مصرف انرژی مورد نیاز دستگاه
  • دور ریز های فلز در هر بار حکاکی

با معرفی تمامی روش های حکاکی برروی فلز میتواند گفت دستگاه های لیزر نسبت به دیگر روش ها از مزایایی بیشتری برخودار هستند پس در زمان انتخاب  بهترین گزینه برای حکاکی برروی فلزات دستگاه های لیزر FIBER میتوانند باشند.

IMG 7765
photo 2022 12 19 17 18 51

معایب و محدودیت های دستگاه لیزر فایبر :

  • دستگاه لیزر فایبر محدودیت در ابعاد حکاکی دارند، بیشتر ابعاد حکاکی این دستگاه 30*30 هست .
  • از دیگر معایب این دستگاه میتواند به عدم حکاکی برروی اجسام شفاف مانند شیشه اشاره کرد.

از دستگاه لیزر فایبر در کدام صنایع میتواند استفاده کرد ؟

 این دستگاه میتواند در صنایع خودروسازی ، پزشکی ، طلا و جواهر سازی، حکاکی برروی قطعات الکترونیکی، صنعت چاپ و تبلیغات ، دوربین مدار بسته و..... اشاره کرد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره 91300666-021 تماس حاصل فرمایید تا همکاران مجموعه هنر طلایی شما را در خرید این محصول یاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *